Heartmath: wat is het, wat doet het?

Heartmath bestaat uit een techniek die je hartritme meet en dat weergeeft op een scherm. Er zit uiteraard een gedachte achter deze techniek, want er is een doel aan verbonden. Voel jij bijvoorbeeld vaak angst of ervaar je steeds stress? De toepassing van de techniek laat je inzien wat de reactie van je hart is op bepaalde gevoelens en gedachten. Het is daarbij van belang om te weten dat de fysiologische symptomen die je lichaam vertoont in relatie staan tot stress en emoties.

Hearthmath: Wat heb je eraan?

Heartmath is een techniek die bij uitstek geschikt is om meer zelfvertrouwen te creëren. Of om meer innerlijke rust te ervaren. Je voelt je na een behandeling vitaal en veerkrachtig. Tijdens de behandeling leer je om het stressniveau omlaag te brengen. Juist doordat je in beeld ziet wat er gebeurt, is het gemakkelijker om je gevoelens en gedachten positief te beïnvloeden. Je leert snel het onderscheid te maken met het herkennen van gevoel en gedachten die stressvol zijn. De behandeling laat je hart als het ware praten. Misschien heb je een bepaalde gedachte in je hoofd, maar laat het hartritme heel wat anders zien. Dat levert confrontaties op en deze tegenstrijdigheid vormt de basis voor het leerproces. Uiteindelijk gaat het erom dat je hoofd en je hart in balans zijn. Dat is het belangrijkste doel van de training.

Hoe werkt het?

De behandeling werkt vrij eenvoudig. Er wordt een sensor geplaatst aan je vinger om je hartritme te meten. Iedere hartslag wordt doorgegeven aan het programma op de computer. Je krijgt inzicht in de frequentie door de grafische weergave van het hartritme. Er is vervolgens sprake van biofeedback. Het hart van elk mens geeft een reactie op gevoelens en gedachten en de biofeedback laat het verschil zien tussen wat je denkt en hoe je hart reageert. Je krijgt meer grip op stressvolle gedachten door daarmee om te leren gaan. Het hart blijft tijdens de behandeling als het ware een spiegel. Je hebt met deze behandeling de gelegenheid om je levensstijl aan te pakken. Je voelt je beter en krijgt meer grip op je leven. Lichaamsbewustzijn en emotieregulatie staan centraal. Als het hartritme stress laat zien, leer je om dat er veranderen, zodat er een optimale situatie ontstaan. Het grote voordeel is dat er meteen een terugkoppeling gegeven wordt over de effecten van gedachten en gevoelens op het hartritme. Het is fijn om innerlijke rust te ervaren en over mee zelfvertrouwen te beschikken. HeartMath heeft bovendien een positieve invloed op lichaam en geest. Je hebt minder angst, bent meer vitaal en veerkrachtig in situaties die je eerder nog belemmering boden.

Hartcoherentietraining in de praktijk

Tijdens een hartcoherentietraining is het de bedoeling dat je alle aandacht op je hart richt en ook via je hart adem te halen. Het is de bedoeling om een positief gevoel te creëren om op deze manier stressgedachten te herkennen. Het leuke van deze training is dat je meteen ziet of dat wat je doet effect heeft. Het is daarbij de bedoeling dat je hartcoherentie stijgt. Er kan in de praktijk eigenlijk een vergelijking gemaakt worden met ontspanningsoefeningen. Alleen bij deze behandeling is het resultaat meteen zichtbaar, want er treedt als het goed is een verandering op in het hartritme dat op beeld te zien. Een onrustige hartslag wordt door de toepassing van een eenvoudige techniek naar een meer gelijkmatige hartslag omgebogen. Op het moment dat je deze techniek beheerst, heb je meer controle en meer grip op stressgevoelens. Het stressniveau is dan namelijk te beïnvloeden doordat je geleerd hebt om je emoties beter onder controle te houden. Je vertrouwt op je intuïtie en komt meer in balans.

Alle voordelen op een rij

Er zijn al heel wat voordelen benoemd van Heart-Math, maar er zijn nog meer directe en indirecte voordelen van Heart Math. Meer vitaliteit is al genoemd net als dat het stressniveau vermindert. Het is echter ook zo dat je na de behandeling meer concentratievermogen hebt. De focus is meer aanwezig als je ergens op geconcentreerd bent. Bovendien is er een positieve invloed op de bloeddruk die meer gereguleerd wordt. Een indirect gevolg van deze behandeling is dat je ook nog eens beter gaat slapen. Dat heeft ook te maken met minder zorgen en negatieve gedachten, maar ook dat je overdag meer energie hebt en deze ook daadwerkelijk gebruikt. Aan de training zelf is ook nog een voordeel verbonden. Doorgaans is er maar een enkele sessie of hooguit twee keer een sessie nodig om de positieve effecten te ervaren. Uiteraard is de behandeling op je persoonlijke situatie gericht en krijg je daarbij ook de nodige tips. Het is absoluut niet zweverig en evenmin abstract, want je hart vertelt je wat er gebeurt. Na een training is het altijd mogelijk om de oefeningen zelf verder uit te voeren in de thuissituatie. Het College van Zorgverzekeraars beschouwt een behandeling in de vorm van hartcoherentietraining overigens als een alternatieve therapie. Er is daarom geen sprake van een vergoeding vanuit de basisverzekering.

Leave a Comment